veggis vs. köttis

jag satt och dö-såg ett sångprogram med bland andra Maroscocco när jag helt plötsligt fick uppleva en sådan extas efter att ha stoppat en halv falafel med tomatsås i munnen. det var ta mig tusan något av det godaste jag ätit, jag lovar! Och jag tyckte nästan lite synd om alla köttisar som stoppar i sig köttbullar istället för så härligt smakrika falafflar som dom jag åt idag. Så här kommer en liten text om varför jag tycker man borde bli just veggis:

Varför vegetarian?

Varför blir man vegetarian egentligen? Eller varför blir man INTE vegetarian? är väl frågan jag hellre skulle ställa!

Varför man väljer att bli vegetarian kan bero på många olika saker. Den större delen av dem som blir vegetarianer tar steget på grund av allt det som köttindustrin ligger bakom, det som de inte vill stödja. Tillexempel de fruktansvärda förhållandena och särbehandlingen av djuren, svälten i tredje världen, miljöförstöringen, för att bara nämna en del.

Det handlar framförallt om att ta ställning, inte alltid om att göra stor förändring(vilket man säkert också vill men som många kanske ser som en snar omöjlighet). Man är medveten om att bara för att man väljer att bli vegetarian så kommer kanske inte alla de lidande djuren i världen bli räddade, men man vet samtidigt att man inte häller stödjer något som man tycker är fel. Att man dessutom mår bättre, lever nyttigare och också billigare när man byter ut sin kost till vegetariskt är ju bara några av de plus som följer.

~

Det är ett faktum att, djuren som föds upp och dödas inom industriella slakterier idag lever under fasansfulla och onaturliga miljöer. Och även om djuren har fått springa runt och lekt, och levt ett någorlunda bra liv på tillexempel en bondgård eller liknande, så handlar det fortfarande om vilken rätt vi har att föda upp, lära känna, döda och för att tillsist äta upp dem.  Vem säjer att vi har rätt till det? Vem säjer att vi inte har rätt att ta död på vårt älskade husdjur och käka upp dem? Ingen, egentligen! Men det säger ju faktiskt sig självt, det ser man som en självklarhet man vill inte käka sin Kanin som man haft sedan man var sju och man vill häller inte käka sin Chihuahua som så fint lärt sig både sitta, ligga och rulla runt (det vill inte jag i alla fall!). Frågan är, var är skillnaden när man jämför ett husdjur med ett annat djur som t.ex. en ko, gris, lax eller höna? När det gäller att ätas eller inte ätas. Om man tycker särbehandlingen mellan vita och mörka är fel, och om man tycker särbehandling mellan homosexuella och heterosexuella eller mellan kvinnor och män, är fel, då borde man kanske också tycka att den särbehandlingen som pågår idag, mellan djuren, också är fel. Men människor verkar tydligen tycka att vissa djur är okej att äta till middag, medan andra kan man gosa med utan en tanke på att käka upp dem.

~

Inte nog med att djuren far illa så är också följderna förödande. Köttindustrin påverkar svälten i tredje världen mer än vad man kan tro. Köttproduktionen kräver massa mängder av jordens vatten och spannmål. På 1kg kött krävs det 10kg spannmål, man behöver alltså lika mycket resurser för att producera 1kg kött som för att producera 10kg vegetabilier.

Så sojabönor som man ger till djuren, skulle man alltså vinna tio gånger mer av om man istället åt dem direkt, vilket skulle innebära att maten räckte till fler människor.

Enligt en undersökning skulle jordens resurser räcka till hela jordens befolkning om alla var vegetarianer, men om alla var köttätare däremot så skulle de bara räcka till mat åt halva jordens befolkning.

~

"Den globala boskapsuppfödningen och animalieproduktionen ger större skador på klimatet än vad bil-, flyg- och båttransporterna gör tillsammans." - citerat från klimatkotet.net

De stora fabriker som föder upp överdrivna mängder av kött bidrar till läskigt mycket av miljöförstöringen. Att alla de djuren släpper ut gaser och är ett stort klimathot, är något som knappt uppmärksammats alls. De mesta köttet som man köper i affärer idag kommer dessutom från moderna djurfabriker där djuren mest får äta ensidigt foder, baserat på bland annat soja och majs, som i sig självt orsakat mycket utsläpp i naturen vid t.ex. odling, förädling och transport.

Kossor är annars djur som är väldigt bra för naturen och ger bland annat gödsel och näring till ekologiska grödor, för att bara nämna något. Så om folk nu väljer att sluta äta kött betyder det inte att djuren slutar ha en funktion, eller plats i vår näringskedja, tvärtom! Dom har många viktiga ändamål på jorden och kanske är det en till anledning till varför man borde sluta slakta och äta upp dem.

~

"Men vi har ju ätit djuren så länge man kan minnas"

Det är en av de värsta ursäkterna jag vet! Det är ju snarare en signal om att det är dags att göra något åt det! Vi har även krigat, mördat och våldtagit så länge man kan minnas, är det något man bör fortsätta med bara för det?! Nej.

"Men vargarna och lejonen äter ju andra djur, vad är det som säjer att vi inte bör äta kött vi med?!" För det första så klarar vi oss så bra utan kött, så varför stoppa i sig sådant då, när det dessutom kan bidra till bl.a. fetma, hjärt- och kärlsjukdomar med mera? Men om man nu gillar att äta djur, om man känner att det är något man inte skulle klara sig utan (egendomligt i och med att de flesta vegetarianer och veganer jag känner minst sagt är levande.), och om man känner att man skulle kunna ta en griskulting och döda den så som t.ex. vargar skulle kunna göra med sina byten, så go for it! Men jag tycker då det skulle kännas himla otrevligt!

"Men om vi inte åt upp kossorna, grisarna och de andra djuren och släppte ut dem i naturen så skulle de ju inte få plats! De skulle trampa ner marken, och dessutom skulle näringskedjan kollapsa pga. Att de fanns för lite rovdjur jämfört med dem."

Ja, med tanke på den stora överkonsumtionen av kött idag skulle de antagligen inte gå att släppa alla slaktdjuren fria. Men det är nog ingens vision häller, tanken är att alla ska ha rätt till frihet och rätt till att få leva sitt liv, att det åtminstone ska få en chans att klara sig själva. Men även om man skulle släppa ut en ko eller gris i naturen är nog sannolikheten ganska liten att den skulle överleva särskilt länge, med tanke på att den under alla dess år i fångenskap har anpassat sig efter det. För det är ju inte direkt så att de en dag uppfanns och skapades inne i slakteriet! Därför finns det häller inget som säger att de inte skulle kunna lära sig eller anpassa sig efter livet i skogen eller naturen. Skillnaden mellan ett vildsvin och en gris är ju trots allt inte särskilt stor, och inte häller skillnaden hos en kossa och buffel, eller höna och fasan.

~

Detta är bara en liten del i varför jag tycker man borde ta steget och bli vegetarian. Men jag vet att det finns massa massa flera anledningar till varför man kanske bör bli det. Och jag tycker verkligen det är dags att folk börjar inse nu, förstå och framförallt AGERA någon gång. Ja, jag vet, det låter rätt töntigt och kliché när jag skriver så, men jag vill skriva det ändå. För jag tror väldigt många går runt och tänker och tycker att vara vegetarian det är egentligen rätt, det är något bra och att de förstår varför andra blir det. Men själva orkar de inte anstränga sig och göra någonting åt det eller ta ställning. Det räcker att vara medveten om det, det är en bra början, tänker man kanske, men gör inget mer. Det är kanske till alla dem jag skriver framförallt, endå.

Jag skriver detta för det var precis så jag gick runt och tänkte förut. Men nu när jag äntligen tagit mig i kragen, känner och förstår jag verkligen att det är så himla bra. Det är verkligen det!  

Därför vill jag även uppmana folk att ta steget och stödja vägen mot en rättvisare, jämlikare och bättre värld. Bli vegetarian vettja, det är fett värt!


Puss.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0